Opas sähköauton latausaseman valintaan


by Visa V., 5.4.2023
Latausasemat

Sähköautoilu yleistyy nopeasti ja sen myötä tarvitaan niin julkisia kuin kotilatauslaitteita. Huomioi muutama tärkeä asia täyssähkö- ja hybridiauton lataamisessa.

Miten täyssähkö- ja hybridiautoja ladataan?

Sähköautojen lataaminen tapahtuu joko vaihtovirralla (AC) tai tasavirralla (DC). Auton akkua ladataan aina tasavirralla, joten vaihtovirtalatauksessa (AC) auton laturiyksikkö muuntaa sähköverkon vaihtovirran tasavirraksi. Tasavirtalatausta (DC) kutsutaan pikalataukseksi, tällöin pikalatausasemalla auton akku ladataan suoraan tasavirralla.

Vaihtovirtalataus tapahtuu Type 2 -standardin mukaisella pistokkeella, kun taas pikalatauksessa on kaksi kilpailevaa standardia, saksalainen CCS ja japanilainen CHAdeMO. Pikalatausjärjestelmät eivät sovi ristiin, eli autonvalmistaja on päättänyt, kumpaa järjestelmää se tukee. Useimmiten julkisilta latausasemilta löytyy Type 2 latausvaihtoehto ja pikalataukseen sekä CCS että CHAdeMO latausvaihtoehdot.

Sähköajoneuvojen lataustavat

Standardi SFS 6000-7-722 määrittää sähköajoneuvojen erilaiset lataustavat (lataustavat 1 - 4). Sähköauton lataamiseen käytetään lataustapoja 2 - 4.

Lataustapa 2: Hidas lataus

  • Sähköajoneuvoa ladataan kotitalouspistorasiasta
  • Yleensä kotitalouspistorasia ei kestä jatkuvasti 16 A mitoitusvirtaansa varsinkaan, jos kyse on pitkään käytössä olleesta pistorasiasta.
  • Teollisuuspistorasioita (3-vaiheinen ns. voimavirtapistorasia tai 1-vaiheinen ns. karavaanaripistorasia) voidaan kuormittaa mitoitusvirrallaan pitkiä aikoja.
  • Vain tilapäinen sähköajoneuvon lataus.
  • Lataus kotipistorasiasta.

Lataustapa 3: Peruslataus

  • Sähköajoneuvossa olevaa laturia syötetään vaihtosähköllä ajoneuvoon sopivalla latausjohdolla erillisestä sähköauton latausasemasta tyypin 2 pistorasiasta tai latausaseman kiinteällä latausjohdolla.
  • Suositeltava lataustapa sekä kotona että julkisilla paikoilla
  • Latausvirta voi olla 3x63A ja sillä saavutetaan maksimissaan 43kW latausteho
  • Type 1 ja Type 2 -latausratkaisut

Lataustapa 4: Pikalataus

  • Sähköajoneuvon akustoa syötetään tasasähköllä suurella virralla auton ulkopuolella olevasta tasasähkölaturista. Teholatauksesta käytetään myös nimitystä pikalataus.
  • Latausjohto on latausaseman osa ja latausjohdon ajoneuvopistoke on CCS tai CHAdeMO
  • Yleinen julkisilla pikalatauspisteillä
  • Vaatii suuritehoisen sähköliittymän

Sähköauton kotilataus

Kotilataus voidaan suorittaa suoraan tavallisesta pistorasiasta auton mukana tulleella tai erikseen hankitulla matkalatauslaitteella tai erillisellä sähköauton latausasemalla. Huomioi kuitenkin, että kaikki sähköajoneuvoja vaihtosähköllä syöttävät latauspisteet on suojattava mitoitustoimintavirraltaan enintään 30 mA vikavirtasuojilla. Latauksen nopeus riippuu auton sisäänrakennetun laturin tehosta ja talouden sähköverkosta. Sähköauton lataaminen tavallisesta kotitalouspistorasiasta on hidasta ja kestää keskimäärin noin 8–12 tuntia akun koosta riippuen. Suurella akkukapasiteetilla varustetun täyssähköauton lataamiseen tavallisesta pistorasiasta kuluu vieläkin kauemmin.

Sähköauton lataus kotona tapahtuu Type 2 -standardin mukaisen pistokkeen kautta. Type 2 latauspistokkeen kautta voidaan ladata jopa 22 kilowatin teholla, joka vaatii 3 x 32 ampeerin virtaa. Suurta 22 kW lataustehoa voidaan hyödyntää vain, jos talon sähkösopimus, johdotus ja sulakkeet sen sallivat. Tyypillisesti sähköautot kykenevät hyödyntämään yhtä tai kahta vaihetta vaihtovirtalatauksessa.

Sähköautojen lataaminen tuntuu houkuttelevan helpolta, sillä jokaisen tallin tai talon kulmalta löytyy yleensä jonkinlainen pistorasia. Lataaminen vaatii kuitenkin paljon virtaa, joten tilapäiseenkin latauskäyttöön tuleva vanha sukopistorasia ja sille tuleva syöttökaapeli tulisi tarkastaa ammattilaisen toimesta ennen käyttöä.

Suositeltavin tapa sähköauton lataamiselle kotona on sähköauton lataamiseen tarkoitettu latausasema. Tehokas ja käytännöllinen latausratkaisu on seinälle tai tolppaan asennettava latausasema, joka tarjoaa suuremman lataustehon. Auton lataaminen sähköautokäyttöön tarkoitetulla latausasemalla kestää noin 1–8 tuntia akun koosta riippuen. Auton lataaminen latausasemasta on käyttäjälle turvallista, sillä järjestelmä varmistaa ennen latauksen alkua, että auto on liitetty kunnolla syöttöverkkoon ja lataus on turvallista suorittaa. Latausasema on myös suojattu sähköiskuilta ja ylikuormittumiselta.


Garo Sähköauton latausasema GLBDC-T222FC-A 22kW
+
 
Tuotteet‪»Rakenna‪»Sähkötarvikkeet‪»Sähköauton lataus‪»Latausasemat‪»
Garo Sähköauton latausasema GLBDC-T222FC-A 22kW
1 049,00 €
Sopii asennettavaksi omakotitalojen, talonyhtiöiden ja toimistojen parkkipaikoille tai parkkihall...
-11%
Defa Sähköauton latausasema Power 22kW Type 2, RFID, kuormanhallinta
+
 
Tuotteet‪»Rakenna‪»Sähkötarvikkeet‪»Sähköauton lataus‪»Latausasemat‪»
Defa Sähköauton latausasema Power 22kW Type 2, RFID, kuormanhallinta
Kampanjahinta 799,00 €
Optimoi käytettävissä olevan tehon ja PowerSmartilla vältät latauksen, kun sähkö on kalleinta....
-63%
Schneider Electric Latausasema EVlink Home 11kW 3x16A, T2 kiinteä kaapeli 5m, RDC-DD 6mA tasavikavirran tunnistus
+
 
Tuotteet‪»Rakenna‪»Sähkötarvikkeet‪»Sähköauton lataus‪»Latausasemat‪»
Schneider Electric Latausasema EVlink Home 11kW 3x16A, T2 kiinteä kaapeli 5m, RDC-DD 6mA tasavikavirran tunnistus
Kampanjahinta 479,00 €
Täyssähköautojen ja pistokehybridien lataukseen kotona sekä muissa yksityisissä latauskohteissa....
Heti saatavilla

Latausasemalle tuleva syöttö määrittää enimmäistehon, jonka asema voi tarjota autolle. Auton laturi määrittää, kuinka suurella teholla akkuja ladataan. Esim. latausasema voi olla 22 kW ja auton laturi 7,4 kW. Tällöin ladataan maksimissaan 7,4 kW:n teholla, vaikka laturin teho on 22 kW.

Vinkit sähköauton latausaseman valintaan ja turvalliseen käyttöön

  • Selvitä kiinteistön sähköjärjestelmän nykyinen kuormitus ja se, voidaanko järjestelmään liittää uutta kulutusta vai onko sähköliittymää muutettava (liittymisjohdon koko ja kunto, pääsulakkeiden koko, keskuksen kunto ja mitoitusvirta, keskuksessa olevat tilat uusille lähdöille yms.).
  • Valitse käyttöön ja ympäristöön soveltuva latauspiste, joka sijoitetaan sopivaan paikkaan siten, että sähköajoneuvo voidaan liittää siihen normaalin mittaisella latausjohdolla.
  • Turvallisuuden ja oikean toiminnan varmistamiseksi käytä aina testattuja turvallisiksi ja toimiviksi todettuja latauslaitteita.
  • Kaikki sähköajoneuvoja vaihtosähköllä syöttävät latauspisteet on suojattava mitoitustoimintavirraltaan enintään 30 mA vikavirtasuojilla. Vaatimus koskee myös kotitalouspistorasioita, joita käytetään sähköajoneuvon lataukseen.
  • Suositeltavin ja helppokäyttöisin lataustapa on sähköalan ammattilaisen asentama kiinteästi sähköasennukseen liitetty latausasema, jonka latausjohdossa on ajoneuvoon sopiva pistoke.
  • Lataus keskeytetään joko autosta tai irrottamalla latausjohdon pistoke ensin auton vastakkeesta.
  • Tarkasta säännöllisesti latauslaitteiden pistokytkimien ja ajoneuvopistokkeiden kunto luotettavan ja turvallisen toiminnan takaamiseksi, sillä ne kuluvat ja likaantuvat.
  • Nykyiset autolämmityspistorasiat ja muut kotitalouspistorasiat eivät sovellu pitkäaikaiseen suuritehoiseen lataukseen teknisten rajoitusten vuoksi. Kun käytetään kotitalouspistorasiaa, on varmistettava, että pistorasia on ehjä ja hyväkuntoinen. Etenkin vanhoissa kiinteistöissä on syytä tarkistaa myös kaapelireitti. Esimerkiksi ulkopistorasian syöttökaapeli voi olla lämpöeristeen sisällä, jolloin sähköauton kaltainen pitkäkestoinen kuormitus aiheuttaa tulipalovaaran.
  • Noudata aina latausjohdon, auton ja latausaseman valmistajan käyttöohjetta.
Latausasemat